Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

ولی‌الله سیف از زمان ورود خود به ساختمان بانک مرکزی نتوانسته همچنان حواشی انتخاب مدیران را از خود دور سازد، اما واقعیت این است که انتخاب دیرهنگام مدیر کل نظارت آن هم با حفظ سمت پس از ۵ ماه یک بار دیگر عجز رئیس کل را در انتخاب یک مدیر به نمایش گذاشت.

بی‌میلی مدیران برای همکاری، "سیف" را به سراغ مدیر دو شغله برد!

به گزارش گروه اقتصادی «نسیم آنلاین»:سرانجام پس از پنج ماه انتظار، مدیر کل نظارت بر بانک‌ها و مؤسسات اعتباری بانک مرکزی از هیئت مدیره بانک سینا آن هم با حفظ سمت انتخاب شد تا اوج استیصال ولی الله سیف را در انتخاب همکاران خود در واحد نظارت بانک مرکزی به نمایش گذارد.

به گزارش خبرنگارنسیم آنلاین، عباس کمرئی 23 خردادماه سال جاری، درست پنج ماه پس از خداحافظی بدون سر و صدای امیر حسین امین‌آزاد، از سوی رئیس کل بانک مرکزی حکم گرفته و همچنان با حضور در هیئت مدیره بانک سینا، در مسیر خیابان شهید مطهری تا خیابان میرداماد در حال تردد است. این شاید یکی از جالب ترین اتفاقاتی باشد که در سال‌های اخیر به وقوع می‌پیوندد و بانک مرکزی اینچنین برای انتخاب یک مدیر نظارتی 150 روز وقت کشی می‌کند. اتفاقی که به دستمایه حیرت دست اندرکاران امر در صنعت بانکداری بدل شده و پرسش‌های زیادی را در اذهان آنها متبادرساخته است.

پرسش‌های مهمی که در بستر آن می‌توان به ناتوانی سکاندار بانک مرکزی در جلب نظر افراد متخصص برای همکاری با وی در ساختمان خیابان میرداماد اشاره داشت. امیرحسین امین‌آزاد، مدیر کل پیشین نظارت بر مؤسسات اعتباری، آبان‌ ماه سال 92 به ترکیب مدیران بانک مرکزی پیوست و از همان زمان، امر نظارت بر مؤسسات اعتباری را دنبال کرد.

اما چرا امین‌ آزاد از قطار مدیریتی بانک مرکزی پیاده شد؟ فرضیات متفاوتی برای پاسخ به این پرسش مطرح شده، اما گفته می‌شود که نامبرده به دلیل جایگزینی فرشاد حیدری درسمت معاونت نظارت به جای تهرانفر از اول دی‌ماه سال قبل، تقاضای بازنشستگی پیش از موعد خود را تقدیم رئیس کل کرده که گمان می‌رود ، بهمن‌ماه همان سال با درخواست وی موافقت هم شده است.

هرچند که رفتن تهرانفر به ماه‌های بعدتر موکول شدتا جایی که همین اواخر مرد شماره یک بانک مرکزی، فرشاد حیدری را از هیئت مدیره هلدینگ سرمایه‌گذاری غدیر در ابتدای خیابان میرداماد به ساختمان لاجوردی بانک مرکزی در اواسط این خیابان کشاند تا به همه حرف و حدیث‌های پیرامون این معاونت پایان دهد.

جدای از اینکه پیوستن فرشاد حیدری به ترکیب مدیریتی بانک مرکزی هم چندان خالی از حاشیه و حرف و حدیث نبوده اما یک چیز هیچگاه در این سه سال از اذهان رنگ نباخته و آن اینکه ولی الله سیف با همه عقبه مدیریتی خویش در نظام بانکی، در انتخاب همکار خود برای ساختمان میرداماد همواره دچار تنگدستی بوده است.

چه آنکه سید محمود احمدی دبیر کل، بهمن مسگرهای معاون مالی و اداری، مهدی گودرزی معاون امور بین الملل و پیمان قربانی معاون اقتصادی سیف ، جملگی افرادی بودند که با حکم رئیس کل همچنان از گذشته در رأی هرم قدرت بانک مرکزی ماندگار شدند.

به گزارش نسیم آنلاین، این نشان می دهد که ولی الله سیف از زمان ورود خود به ساختمان بانک مرکزی نتوانسته همچنان حواشی انتخاب مدیران را از خود دور سازد، اما واقعیت این است که انتخاب دیر هنگام مدیر کل نظارت آن هم با حفظ سمت پس از 5 ماه یک بار دیگر عجز رئیس کل را در انتخاب یک مدیر به نمایش گذاشت.

صرفنظر از اینکه کمرئی مدیرکل جدید نظارت بانک مرکزی ، در سوابق خود عضویت در ترکیب هیئت مدیره بانک ملی و مدیریت کل نظارت بر مؤسسات اعتباری را هم داشته اما به نظر می‌رسد قبول مسئولیت از ناحیه او نشانگر آن است که کمتر کسی حاضر شده برای همکاری دست دوستی را به سمت با مرد شماره یک بانک مرکزی دراز کند.

نقطه ضعف دیگراینکه بدنه بانک مرکزی در شرایط حاضر، به شدت از حضور کارشناسان صاحبنظر تخلیه شده و سازمان تحت امر سیف در رژیم لاغری کارشناس هم به سر می‌برد.

این امر جدای از قرار گرفتن در ردیف نقاط ضعف سیف و ناتوانی‌اش در شارژ کردن بانک تحت امر خود در تامین نیروی جوان و صاحبنظر ، یک تهدید هم برای نظام بانکی کشور به شمار می‌رود. چرا که نخستین رهاورد آن فقدان نظارت جدی بر نظام بانکی و در نتیجه بروز هرج و مرج در صنعت بانکداری کشور خواهد بود.

به ویژه آنکه بر اساس مفاد قانون پولی و بانکی کشور مصوب 1351 بانک مرکزی به عنوان تنظیم کننده نظام پولی و اعتباری کشور وظیفه نظارت و قانونوگذاری را بر مؤسسات پولی بر عهده دارد.

تا اینجای کار عدم نظارت کامل و کافی در سیستم بانکی چالش‌هایی را درصنعت بانکداری کشور به دنبال داشته که از جمله آنها می‌توان درآستانه ورشکستگی قرار گرفتن اغلب بانک‌های کشور اشاره کرد که با توجه به شرایط ترازنامه، نقدینگی و نحوه رعایت مقررات بانکی، تنها دلیل ورشکسته نشدن بانک‌ها، باز بودن گزینه استقراض از بانک مرکزی است.

عدم تناسب جرایم بانکی با میزان مجازات تعیین شده توسط بانک مرکزی و فقدان نظارت بانک مرکزی بر بازار غیر متشکل هم سبب شده تا بانک مرکزی بیش از گذشته خود را در معرض دید منتقدان قرار دهد.

دست آخر اینکه ، مدیر حسابدار بانک مرکزی در سه سال مدیریت خویش بر بانک مرکزی نشان داده که چندان هم اهل حساب و کتاب نیست چرا که ضعف در نظارت و فقدان نیروی انسانی توانمند ، سبب خواهد شد تا با اندک تکانه‌ای ضعف‌های بیشتری از مدیریت ولی الله سیف به فضای بیرونی این بانک راه یابد.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24